Leerkrachtenpagina

Hoe werkt deze site? 

Deze website dient gebruikt te worden als leerpad voor de tweede graad van het beroeps secundair onderwijs. In dit leerpad ontdekken de leerlingen de basiseigenschappen van magnetisme. De doelgroep bestaat dus eerder uit leerlingen die minder met deze context in aanraking komen. Denk bijvoorbeeld aan handel, mode, verzorging, etc. Verder zijn er geen specifieke veiligheidsvoorschriften.

De leerlingen doorlopen het leerpad waarbij ze enkele proeven moeten uitvoeren. Om deze proeven tot een goed eind te brengen is er telkens een stappenplan voorzien samen met een videofragment of afbeeldingen. Door middel van deze proeven stellen de leerlingen bepaalde eigenschappen van magnetisme vast. Wanneer de leerlingen de eigenschappen hebben ontdekt moeten zij een toepassing van magneten in elkaar knutselen. 


Situering in het leerplan 

De website is gemaakt met de leerplandoelen van het Katholieke Onderwijs Vlaanderen in het achterhoofd. 

Leerplancode:  D/2012/7841/014  

Natuurwetenschappelijke doelen: 

LPD 25: Onder begeleiding toepassingen en elementen uit de eigen leefwereld in verband
              brengen met natuurwetenschappelijke verschijnselen zoals magnetisme
 

Bijhorende eindterm: 
- 2: onder begeleiding natuurwetenschappelijke verschijnselen verbinden met toepassingen uit de leefwereld

Informatieverwerking en verwerving:

LPD 2: Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie
            gebruiken. 
                  • concrete informatie uit ICT-bronnen.

Bijhorende eindtermen: 
- 14: De leerlingen 
kunnen een schematische voorstelling lezen en interpreteren. 
- 17: De leerlingen kunnen onder begeleiding relevante en voor hen toegankelijke informatie in herkenbare concrete situaties vinden, selecteren en gebruiken. 
- 18: De leerlingen kunnen informatie uit uiteenlopend voor hen bestemd tekstmateriaal en voor hen bestemde formulieren selecteren en gebruiken.
- 19: De leerlingen kunnen onder begeleiding gebruikmaken van informatie- en communicatietechnologie (ICT).


Groepswerk of individueel werk: 

De leerkracht kan ervoor kiezen om het leerpad al dan niet individueel te laten verlopen. Afhankelijk daarvan zal er aan één van de twee onderstaande leerplandoelen gewerkt worden. 

LPD 11: Onder begeleiding opdrachten van beperkte omvang en van relatief korte duur
             individueel realiseren via volgende stappen:
                      • de organisatie;
                      • de uitvoering;
                      • de reflectie;
                      • de bijsturing. 

Bijhorende eindtermen: 
- 1: De leerlingen kunnen informatief luisteren en lezen.
- 3: De leerlingen zijn mondeling assertief: ze kunnen informatie inwinnen, samenvatten en meedelen.
- 6: De leerlingen hanteren gepaste taal en omgangsvormen.
- 7: De leerlingen kunnen hulpmiddelen gebruiken om taalvaardig te handelen en hun communicatie te verbeteren.
- 19: De leerlingen kunnen onder begeleiding gebruikmaken van informatie- en communicatietechnologie (ICT).
- 21: De leerlingen kunnen individuele opdrachten van beperkte omvang onder begeleiding organiseren, uitvoeren en evalueren. 
- 25: De leerlingen kunnen hulp inroepen. 


LPD 12: Onder begeleiding opdrachten van beperkte omvang en van relatief korte duur in groep
              realiseren via volgende stappen :
                     • het overleg;
                     • de organisatie;
                     • de uitvoering;
                     • de reflectie;
                     • de bijsturing.  

Bijhorende eindtermen: 
- 2: De leerlingen kunnen luisteren in interactie met anderen.
- 5: De leerlingen kunnen hun eigen mening en gevoelens uiten. 
- 6: De leerlingen hanteren gepaste taal en omgangsvormen.
- 7: De leerlingen kunnen hulpmiddelen gebruiken om taalvaardig te handelen en hun communicatie te verbeteren.  
- 22: De leerlingen kunnen bij groepsopdrachten onder begeleiding
                  - overleggen en actief deelnemen,
                  - instructies uitvoeren,
                  - reflecteren. 
- 23: De leerlingen kunnen omgaan met formele en informele afspraken, regels en procedures.

Maatschappelijke participatie: 

LPD 14: Gepast ageren:
                     • bewuste keuzes maken;
                     • sociale en maatschappelijke leefregels, normen en gedrag respecteren;
                     • formele en informele afspraken, regels en procedures volgen;
                     • gepast taalgebruik hanteren;
                     • hulp inroepen.

Bijhorende eindtermen: 
- 2: De leerlingen kunnen luisteren in interactie met anderen. 
- 3: De leerlingen zijn mondeling assertief: ze kunnen informatie inwinnen, samenvatten en meedelen.
- 5: De leerlingen kunnen hun eigen mening en gevoelens uiten.
- 6: De leerlingen hanteren gepaste taal en omgangsvormen. 
- 23: De leerlingen kunnen omgaan met formele en informele afspraken, regels en procedures.
- 26: De leerlingen kunnen kunnen een beroep doen op diensten of instellingen waar ze met eventuele vragen, klachten of meldingen terechtkunnen.


Evaluatie 

Om de leerlingen optimaal te stimuleren om na te denken en uit te testen, worden de vragen die ze bij elke stap zetten niet expliciet beoordeeld. De vragen worden beoordeeld met een score op twee. Vullen de leerlingen alle vragen in, dan behalen ze een score van 1/2. Beantwoorden ze ook alle vragen correct, dan ontvangen zij een score van 2/2. Daarnaast worden de leerlingen beoordeeld op hun inzet en het bereiken van de vooropgestelde doelen. Dit door de website te doorlopen en alle proeven uit te voeren. 

Om deze evaluatie correct en eerlijk te laten verlopen gebruikt de leerkracht dezelfde scorewijzer voor iedere leerling. Het is belangrijk dat de leerkracht deze samen met de leerlingen overloopt. Zo weten zij wat er van hen verwacht wordt. 

Lesideëen 

Tijdens een project rond vervoer kunnen de leerlingen overgaan naar het onderwerp magnetisme. Dit als de leerkracht bijvoorbeeld zweeftreinen of elektrische auto's aanhaalt. Deze maken immers gebruik van magnetische eigenschappen. 

Als het onderwerp mobiliteit verder aangekaart wordt kan er ook gewerkt worden met het vinden van de weg. Zo kan magnetisme aan een kompas gelinkt worden, net zoals dat op een smartphone. Communicatiemiddelen gebruiken vaak ook magneten. Dit is dus ook weer een andere invalshoek. 

Als het puur over natuurkundige verschijnselen gaat, kan de leerkracht magnetisme aankaarten bij de noord en zuidpolen van de aarde. Dit met het magnetische veld. 

Bronnen 

Ardley, N. (1991). Verrassende proeven met magneten. Antwerpen : Standaard Uitgeverij Antwerpen.

hoe zit het? (2019, November 25). Wat is een kracht? . Opgehaald van hoezithet.nu: https://hoezithet.nu/lessen/fysica/krachten_1/intro/

Kersbergen , C., & Haarhuis, A. (2016). Magnetisme. In C. Kersbergen, & A. Haarhuis, Natuuronderwijs inzichtelijk (pp. 289-293). Bussum : Uitgeverij Coutinho.

Orthos Projects. (2014, maart 23). Waste seperation. Opgehaald van youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=8gE93Q_5DY4

Schooltv. (2020, januari 31). Magneten en magnetisme. Opgehaald van schooltv.nl: https://schooltv.nl/files/PROGRAMMA/Basisonderwijs/DeBuitendienst/Magneten_en_magnetisme.pdf

WATT?!Natuurkunde. (2017, november 8). Natuurkunde uitleg: elektromagnetisme magneetveld spoel. Opgehaald van youtube.be: https://www.youtube.com/watch?v=67nRGdnOU4I

Karel de Grote Hogeschool, Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin